ΕΦΗΜΕΡΙΔΕΣ

ΧΡΗΣΤΕΣ

ΣΤΑΤΙΣΤΙΚΑ

Μέλη : 6566
Περιεχόμενο : 688
Εμφανίσεις Περιεχομένου : 598186
Διαφήμιση
Διαφήμιση
Διαφήμιση
Διαφήμιση
Διαφήμιση
Διαφήμιση
Διαφήμιση
Διαφήμιση
Διαφήμιση
Διαφήμιση
Διαφήμιση

ΕκτύπωσηE-mail

Γιατί;

Γενικά - Διάφορα

Γιατί;

 

Γιατί σε πολλά αυτοκίνητα υπάρχει στο πίσω μέρος αεροτομή (spoiler);

Πολλά αυτοκίνητα, από τα ιδιωτικά ως τα αθλητικά, μέχρι τεράστια φορτηγά φέρουν διαφορετικά είδη spoiler. Μερικά αυτοκίνητα, όπως αυτά της Ferrari στην F1, έχουν μπροστά και πίσω. Ο σκοπός των αεροτομών είναι να εξασφαλίσει την πρόσφυση του αυτοκινήτου στο δρόμο. Φυσιολογικά το βάρος είναι το μόνο από τις δυνάμεις που ωθεί τις ρόδες σε επαφή με το δρόμο. Χωρίς αεροτομή, ο μόνος τρόπος για να αυξηθεί η πρόσφυση στο έδαφος, θα ήταν να αυξηθεί το βάρος του οχήματος, ή να αλλαχτούν τα συστατικά από τα οποία αποτελείται η ρόδα. Το μόνο πρόβλημα με την αύξηση του βάρους είναι ότι δεν βοηθά στις στροφές, όπου πραγματικά επιθυμούμε τέλεια πρόσφυση. Όλο αυτό το πρόσθετο βάρος έχει αδράνεια, την οποία πρέπει να υπερπηδήσουμε, κι επομένως η αύξηση του βάρους δε βοηθά και τόσο.

Η αεροτομή δουλεύει όπως και τα φτερά ενός αεροπλάνου, αλλά ανάποδα. Παράγει στο σώμα του αυτοκινήτου αυτό που ονομάζεται "κάθετη δύναμη". Τα πλεονεκτήματα είναι εύκολα ορατά: αντί ενός αυτοκινήτου με πολλά κιλά κι επομένως αργό, ή ενός πολύ ελαφρύ αυτοκινήτου, που μπορεί να γλυστρά εύκολα, διαθέτουμε ένα αυτοκίνητο που "κολλά" στο δρόμο, και κινείται ταχύτερα. Όμως υπάρχει κι εδώ κάποιο πρόβλημα: κάθε φορά που η αεροτομή παράγει μία κάθετη δύναμη, ταυτόχρονα δημιουργείται και αντίσταση. Η αντίσταση είναι η φυσική αντίδραση του ρευστού (αέρας) στην προσπάθεια ενός αντικειμένου (αυτοκίνητο) να κινηθεί μέσω αυτού, δηλ. επιβραδύνει το αυτοκίνητο. Έτσι, περισσότερο κάθετη δύναμη είναι καλό, αλλά πολύ μεγάλη κάθετη δύναμη συνεπάγεται μεγαλύτερη αντίσταση, δηλ. επιβράδυνση του αυτοκινήτου. Αυτοκίνητα υψηλών ταχυτήτων, όπως αυτά στην F1, έχουν μία αναλογία μεταξύ κάθετης δύναμης και αντίσταστης. Οι σχεδιαστές αυτοκινήτων δοκιμάζουν και μεγιστοποιούν αυτό έτσι ώστε το αυτοκίνητο να έχει ακριβώς αρκετή δύναμη που περνά γύρω από τις γωνίες, αλλά όχι τόσο μεγάλη ώστε να κινούνται αργά.

Γιατί τα σύγχρονα συστήματα πέδησης αυτοκινήτων φέρουν ABS (anti-lock braking system);

Το πλεονέκτημα των φρένων με σύστημα ABS, είναι πως εξαλείπουν ή ελλατώνουν κατά πολύ την πιθανότητα μπλοκαρίσματος των τροχών εξασφαλίζοντας έτσι καλύτερη οδήγηση και έλεγχο της πλοήγησης του αυτοκινήτου. Τα συμβατικά υδραυλικά φρένα λειτουργούν χρησιμοποιώντας έναν κύλινδρο, ο οποίος συμπιέζει ταυτόχρονα τους παχυμετρικούς διαβήτες φρένων ("ταμπούρα") γύρω από τον άξονα της ρόδας όταν πιέζεται το πετάλι των φρένων. Οι δυσκολίες με αυτά τα φρένα, προκύπτουν εάν ο δρόμος είναι λείος και ο οδηγός πατήσει απότομα το φρένο, σε μία στιγμή πανικού. Υπό αυτές τις συνθήκες, οι ρόδες μπορεί να μπλοκάρουν, κι επομένως το τιμόνι δεν μπορεί να ελέγξει την κίνηση του αυτοκινήτου. Όταν οι ρόδες χάσουν την πρόσφυσή τους στο δρόμο, υπάρχει μεγάλη πιθανότητα το αυτοκίνητο να καταλήξει με μία ανεξέλεγκτη περιστροφή. Για το λόγο αυτό οι οδηγοί σε παλαιότερα αυτοκίνητα φρενάρουν προσεκτικά, όταν υπάρχουν παγωμένοι δρόμοι.

Τα ABS φρένα, σχεδιάστηκαν για να αντιμετωπιστεί το πρόβλημα του κλειδώματος τροχών και των ανεξέλεγκτων περιστροφών. Δεδομένου ότι τα φρένα είναι τα περισσότερα αποτελεσματικά στο να επιβραδύνουν το αυτοκίνητο σε ένα σημείο ακριβώς πριν από το πλήρες σταμάτημα των τροχών, ένα σύστημα που εξασφαλίζει πέδηση χωρίς μπλοκάρισμα των τροχών, είναι επιθυμητό. Τα αντι-μπλοκαριστικά φρένα συμπεριφέρονται με αυτό τον τρόπο χρησιμοποιώντας έναν υπολογιστικό επεξεργαστή ο οποίος επιτηρεί και ελέγχει την εφαρμογή των φρένων. Στο φρενάρισμα, ο επεξεργαστής ελέγχει την πίεση και τις στροφές/λεπτό σε καθέναν από τους τροχούς του οχήματος. Με αυτές τις πληροφορίες, συγκεκριμένα ποσά πίεσης αποστέλονται σε κάθε τροχό με μορφή υδραυλικών παλμών πίεσης στους παχυμετρικούς διαβήτες. Αυτοί οι παλμοί επιτυγχάνουν την επιθυμητή πίεση φρεναρίσματος, αποτρέποντας το μπλοκάρισμα των τροχών.